Hjem / Trygg Trafikk setter refleksbruk i rampelyset

Hvert år arrangerer Trygg Trafikk nasjonal refleksdag for å minne oss på å bruke refleks i mørket. I 2024 fikk refleksdagen i Telemark ekstra oppmerksomhet gjennom en kreativ kampanje.

Oppdraget

Trygg Trafikk Telemark ønsket å nå ut til både unge og voksne trafikanter gjennom en kreativ og visuell kampanje. Oppdraget inkluderte både digitalt innhold og fysiske elementer som skulle øke synligheten for refleksdagen.

WERA designet og produserte plakater til 16 busser som kjørte rundt i Grenland under årets mørkeste uker.

Plakatene hadde Kjetil Krogstad som modell – en influencer kjent for sine inspirerende dansevideoer som sprer glede på sosiale medier. Med over 1,5 millioner følgere og en sterk tilstedeværelse på både Instagram og TikTok, har Krogstad oppnådd internasjonal anerkjennelse, blant annet som vinner av «Best Entertainment Influencer» på WIBA Awards i Cannes.

Plakatene var utstyrt med refleksfolie på refleksstripene og slapwrapen, som lyste opp når billys traff dem. Denne kombinasjonen av kreativt design og en kjent frontfigur gjorde plakaten både synlig og engasjerende, samtidig som den fungerte som en effektiv påminnelse om refleksbruk.

Plakat av Kjetil Krogstad, kampanje for Trygg Trafikk 2024

WERA produserte også pappfigurer av influencer Kjetil Krogstad og fylkesordfører Sven Tore Løkslid. Figurene ble plassert i resepsjonen på Fylkeshuset i Skien, hvor de fungerte som et humoristisk og effektivt blikkfang. Disse figurene bidro til å forsterke kampanjens budskap i et fysisk miljø, samtidig som de ga en lokal dimensjon til kampanjen.

Bilde av Kjersti Hole Haatveit og pappfigurer av fylkesordfører i Telemark og influencer Kjetil krogstad

Kampanjen inkluderte også en kort refleksfilm produsert av og med influencer Kjetil Krogstad. I filmen bidro både UP, Politiet, elever fra videregående skole i Bamble og fylkesordfører Sven Tore Løkslid.

Filmen ble vist over 228 000 ganger, fikk 200 kommentarer og ble delt på en rekke nettsider og sosiale medier. Kjetil Krogstads rolle i kampanjen skapte også stor interesse i nasjonale medier.

«WERA er alltid vårt førstevalg når vi skal skape noe kreativt og morsomt. De er løsningsorienterte, raske til å fange ideene som løftes fram, og sammen får vi til prosjekter som gir mye glede og latter – både for oss selv og våre omgivelser. WERA er ekspeditte, ryddige og enkle å samarbeide med.»
Bilde av Brita Straume, Trygg Trafikk og WERA

Brita Straume

Brita Straume, regionleder Telemark, Trygg Trafikk