Svensk Direktreklam (SDR) har dykket ned i forskning for å finne ut hvilke typer reklame som fanger mest oppmerksomhet. Studier viser at lengre eksponeringstid og aktiv betraktning påvirker hvor godt budskapet huskes.
Svensk Direktreklam (SDR) har analysert ulike studier om reklameeffektivitet, inkludert arbeid av Karen Nelson-Field i Australia og Erik Modig ved Handelshögskolan i Stockholm. Felles for disse studiene er fokus på hvordan reklame tiltrekker og holder på oppmerksomheten.
Hovedfunnene i forskningen indikerer at jo lengre tid en person ser på en reklame, desto bedre forstår de budskapet. Dette er spesielt sant for reklame med komplisert innhold, som krever mer tid for å bli forstått. Det kreves også aktiv oppmerksomhet i minst 2,5 til 3 sekunder for å skape varige minnesbilder.
Videre har en britisk studie fra JICMAIL, gjennomført i samarbeid med Kantar, PwC og Lifestream, gitt innsikt i effektiviteten av direktereklame. Denne studien, som pågikk i nesten et år, konkluderte med at papirbasert direktereklame holder oppmerksomheten i gjennomsnitt 46 sekunder over en periode på 28 dager. Det gjør den til den mest oppmerksomhetsskapende kanalen per investerte krone. Når folk leser direktereklame, er de mer fokusert og mindre tilbøyelige til å bli distrahert av andre aktiviteter, som å snakke i telefonen.
Interessant nok viste studien også at lengre lesetid for direktereklame kan øke de kommersielle effektene med så mye som 3 til 5 ganger. Dette indikerer at lengre oppmerksomhetstid ikke bare øker sjansen for at budskapet blir husket, men også forsterker den kommersielle effekten av reklamen.