Opprinnelig skapt for motorsyklister, er dette nettbaserte konseptet rettet mot reiselystne som ønsker å utforske det beste Norge har å by på, gjennom en rekke nøye utvalgte "Hubriding-hoteller" og dagsturer. I dag tilbyr også Hubriding ruter for bilister, syklister, padlere og sist og ikke minst, vandrere.
Den tidligere løsningen til Hubriding var bygd opp med statisk innhold, det vil si at alt innhold som måtte legges inn, fjernes og redigeres ble gjort manuelt for hver eneste side hvor det innholdet befant seg. Noe som ble utfordrende å drifte ettersom nettverket av hoteller og ruter vokste. Kapasiteten ble til slutt for stor for datidens løsning. Dette førte til at Straand søkte hjelp fra Wera for en mer skalerbar og dynamisk løsning.
For å gjøre løsningen skalerbar og dynamisk måtte vi gjenoppbygge hele nettsiden fra bunnen av. Med en helt ny struktur og informasjonsarkitektur som utgangspunkt utviklet vi skreddersydde funksjoner med PHP som var tilpasset løsningens behov.
Nye maler ble designet for å håndtere det dynamiske innholdet. En stor del av arbeidet var å konvertere det eksisterende innholdet fra den gamle løsningen, men med den nye publiseringsløsningen gikk dette på skinner. Vi gjorde det også mulig for at hotellene selv kan enkelt drifte sin egen landingsside og ruter, noe som ikke var mulig tidligere.
I tillegg utviklet vi et analyseverktøy som hotellene kan ta i bruk for å få en innsikt over brukertrafikken på deres ruter, slik at de kan identifisere behov for forbedringer.
Merk at informasjonen i bildeeksemplet over er redigert for å bevare konfidensialiteten.
I dette eksemplet av analyseverktøyet kan man se ut utvalg av 20 ruter sortert etter siste besøk. I tillegg til dette har brukeren også mulighet til å sortere etter blant annet Fylke, Kjøretøy og Antall besøk.
Brukeren har også enkel oversikt over statistikk som automatisk regnes ut basert på besøksantall relativt til det totale antallet besøk på alle ruter. Dette resultere i en egen kolonne for Besøk % som viser en prosentdel av hvor mange besøk ruten har i forhold til alle de andre. Verdiene i kolonnen for Popularitet regnes ut gjennom en algoritme som vil gi større belønning for besøk på ruter med lavt besøksantall i forhold til en populær rute.