Under koronapandemien ble samfunnet oppfordret til å begrense bruken av kollektivtransport som en del av smitteverntiltakene. Dette påvirket Vestfold Kollektivtrafikk betydelig, og etter pandemien opplevde de en nedgang i antall reisende. Dette ønsket de å gjøre noe med.
Kunden
Vestfold Kollektivtrafikk (VKT), seksjon kollektiv og mobilitet i Vestfold og Telemark fylkeskommune er ansvarlig for den lokale kollektivtrafikken i Vestfold. VKT sitt mål er å tilby effektive og pålitelige transportløsninger til lokalbefolkningen og skoleelever i Vestfold.
Utfordringen
VKT trengte derfor en kampanje som på en kreativ måte kunne minne folk om kollektivtilbudet, samtidig som den ønsket både nye og tidligere passasjerer hjertelig velkommen tilbake.
Idefasen
Vi hadde et mål om å skape en film som ville fange oppmerksomheten og unngå å se ut som en vanlig reklame for kollektivtransport. Med fokus på passasjerer som ikke lenger benytter seg av bussene, samt den økende populariteten til Netflix sine «True Crime»-dokumentarer, ble ideen om at passasjerene måtte være forsvunnet raskt vurdert som en passende tilnærming.
Løsningen
Løsningen involverte å bygge videre på ideen om «de forsvunne passasjerene», der bussjåføren savner passasjerene sine så mye at det blir et mysterium. Dette konseptet ble presentert gjennom en «mockumentary» i typisk Netflix-stil, der skuespilleren Solveig Laland Mohn portretterte en samvittighetsfull og noe ensom bussjåfør som lengtet etter sine passasjerer. Filmen spilte på klisjeer som er kjent fra Netflix-dokumentarer, både i fortellerteknikk og gjennomføring av intervju-sekvenser.
I samarbeid med Sagveien Resort og regissøren og manusforfatteren Jesper Eriksen Sundnes, kjent fra suksesser som «Sigurd Fåkke Pult», «Fanthomas» og «Kielergata», ble filmen skapt. Wera sto for konsept, foto, lys, lyd og klipping, og sammen skapte vi en engasjerende historie som ville fange oppmerksomheten til publikum.
Virkemidler og annonsering
Hovedelementet i kampanjen var en 3-minutters lang hovedfilm, som deretter ble klippet ned til ulike lengder og formater for å tilpasses forskjellige plattformer. Filmen ble vist på alle kinoer i Vestfold og ble distribuert gjennom kanaler som Amedia, Facebook, Instagram, Snapchat og Youtube. Som et supplement til filmen ble det også produsert en radiospot med skuespilleren Bjørn Myrene, kjent fra produksjoner som «Vikingane», «Innebandykrigerne» og «Familien Lykke».
Hovedfilm
Kortversjon
Annonser i sosiale medier
Radiospot
Resultatet
Kampanjen opplevde gode resultater og traff målgruppen godt. I Amedia sine kanaler hadde kampanjene en svært god CTR på 0,89% og 6 083 klikk, med 95 328 unike personer som så annonsene. CTR på toppscroll isolert ligger på 1,72%. Kampanjen fikk i Amedia totalt 685 730 visninger fordelt på Vestfold og Telemark, samt Viken.
Kampanjen ble også kjørt i Meta, Snapchat, Google og på Youtube. I nevnte kanaler fikk kampanjen samlet 723 021 visninger og 8000 klikk. Kampanjen opplevde svært god respons i Meta, med en CTR på hele 5,32%.