Det er liten tvil om at vi en god stund har vært preget av en usikker hverdag. Noe av det viktigste du kan gjøre nå, er ikke å slutte å være synlig for dine kunder, men å vite hvordan du bør gjøre det. WERA ønsker at du skal være forberedt. Derfor har vi trukket ut fem tips for å hjelpe deg med å navigere gjennom utfordrende tider.
1. Vær fleksibel
Ettersom verden har snudd på hodet, har kundenes etterspørsel og forbruksmønster endret seg også. Ikke få panikk, men vær fleksibel og juster markedsføringen deretter.
Spør deg selv: Selger vi det riktige produktet, med riktig budskap og til riktig pris? Er planlagte kampanjer tilpasset endringene i mediebruken? Og viktigst av alt, hva kan vi tilby kundene nå for å gi dem enda mer verdi?
Kanskje er det på tide å sette søkelys på andre produkter eller konkurransefortrinn. Kan dere levere produktet hjem til kundene, skreddersy kampanjer for de som jobber hjemmefra, tilby alternative kjøpsbetingelser eller en annerledes handleopplevelse? Se etter nye partnerskap og muligheter! Ta utfordringene som de kommer, tenk utenfor boksen – og Ikke vær redd for å be om hjelp fra markedsføringshodene i WERA og Superlativ. Vi kan hjelpe dere med å starte prosessen med en morsom workshop.
2. Tenk langsiktig og behold roen
Når det stormer som verst, er det lett å kutte markedsføringsbudsjettet og håpe på det beste. Men det kan faktisk gjøre mer skade enn godt. Ved å fortsette å markedsføre deg selv under tøffe tider, kan du faktisk få en fordel ovenfor de konkurrentene som velger å kutte budsjettene sine. Ta en posisjon i markedet og bygg opp merkevaren din, så er du klar for bedre tider når de kommer. Husk at det er bedre å være en liten fisk i en stor dam enn å være ingen fisk i det hele tatt.
3. Tilpass deg den digitale verden
Mange bedrifter har måttet tilpasse seg en digital verden de ikke er vant til. Det kan være overveldende, men det er viktig å henge med i svingene. Sørg for å ha en god nettside og bruk sosiale medier aktivt.
Hva med å utforske nye plattformer som TikTok? Eller å sette opp en live-stream for å presentere produktene dine eller gi tips og råd til kundene dine?
Bruk data til å finne ut hvilke kanaler og målgrupper som gir best avkastning på investeringen din. Kanskje du kan prøve å lage mer visuelt innhold som engasjerer publikumet ditt, eller å tilby eksklusive tilbud til de som følger deg på sosiale medier.
Tenk også på å optimalisere nettsiden din for søkemotorer (SEO) og å bruke e-postmarkedsføring for å nå ut til kundene dine direkte. Sats på digitale plattformer og dersom markedsføringsuniverset oppleves som et eneste stort virvar av plattformer og løsninger – ikke vær redd for å be om hjelp for å få mest mulig ut av markedsføringsbudsjettet ditt. Vi er her for nettopp deg!
4. Hold hodet kaldt og kundene varme!
Vil du vite hva som er hot i markedet? Sjekk ut digitale temperaturmålere som Google Trends og søkeordplanleggeren til Google. Disse verktøyene gir deg oppdatert innsikt i hva folk bryr seg om og hva som er populært akkurat nå. Det er som å ta pulsen på markedet!
Vi oppfordrer deg til å dra nytte av innsikt, råd og best practice fra teamene i Google og Facebook. De vil hjelpe oss å hjelpe deg – så ikke nøl med å spørre om hjelp!
Husk å holde kundene oppdatert på sosiale medier og andre viktige kanaler. Er det endringer i åpningstider? Er det forsinkelser? Tilbyr du ekstra tjenester? Ikke glem å oppdatere Google Min Bedrift også – det er en flott måte å vise at du bryr deg om kundene dine og gir god kundeservice.
5. Let's get social!
Det er på tide å dukke opp på radaren til kundene dine og la dem vite at du fortsatt bryr deg om dem! Gjør nettsiden din til en verdig motstander i kampen om oppmerksomhet, send ut nyhetsbrev eller gi dine sosiale medier en fresh oppdatering!
Sosiale medier er ikke bare en flott måte å kommunisere med kundene dine, det er også en effektiv måte å la målgruppen din vite at du tenker på dem. La dem få vite at du er der for dem, uansett hva som skjer i verden.
Ikke bare vil sosiale medier hjelpe deg med å bygge relasjoner med kundene dine, det vil også gi deg en plattform til å gi en varm og vennlig tone i disse utfordrende tider. Kanskje det til og med er på tide å hente frem verdiene til bedriften og la kundene dine vite hva du står for?
Så, husk å være fleksibel, tenk langsiktig, tenk nytt, analyser og tilpass deg. Med disse 5 tipsene er du godt rustet til å drive markedsføring i utfordrende tid! Og hvis du fortsatt lurer på hva som er lurt å gjøre for din bedrift, er vi alltid her for å hjelpe!
Kilder: Enklere Valg: 5 tips til markedsføring i utfordrende tider, Marketing Insider Group: Marketing in Difficult Times: Focus on Content that Reaches and Assures