fbpx

UX er nettsidens ryggrad

  Thomas Mackinnon      15/09/2020

Thomas Mackinnon har god erfaring med brukeropplevelse, interaksjonsdesign og strategisk markedsføring. Han er opptatt av at teknikk og utseende går hånd i hånd, og at det til syvende og sist er sluttbruker som skal sitte igjen med det gode inntrykket – og lysten til å gå videre.

Har du opplevd å komme inn på et nettsted eller en app hvor du er i ferd med å gjennomføre en handling, et kjøp, et søk eller lignende, og hvor du merker frustrasjonen stige fordi du enten navigerer deg vill eller leter som en gal etter den knappen du regner med å finne?

Det er en stor sjanse for at du har vært utsatt for dårlig UX.

Brukeropplevelse (ofte forkortet UX, av engelsk: User eXperience) er et begrep som refererer til totalopplevelsen en bruker har ved anvendelse av et produkt, tjeneste eller et system. (Wikipedia)

Mye logikk i god design

Det kan være at du tror at en designer er en designer – og ferdig med det. Og det er det nok noen som er. En god webdesigner er også flink til å jobbe med noe av det aller viktigste hensynet man bør ta når man designer en nettside, og det er hvordan målgruppene vil oppfatte og oppleve bruken. Se på det som en teaterscene der du bare ser kulissene. De kan være veldig dekorative, fargerike og innholdsfremmende, men titter du på baksiden, så er det ingenting der.

En god interaksjonsdesigner bygger opp nettsiden på bakgrunn av de behovene sluttbruker har, og optimaliserer handlinger og grensesnitt deretter.

1. Skaff deg innsikt

Det aller første du bør gjøre, er å bli bedre kjent med kunden og kundens sluttbrukere. Dette kan det være smart å gjøre gjennom workshops og dialog, og på dette tidspunktet tenker vi sjelden design. Dersom man er god til å styre kunden mot et fokus som dreier seg om innhold, er det enklere å legge på et visuelt design senere.

2. Analysér resultater

I etterkant av en workshop kan det være formålstjenlig å gjennomføre brukerundersøkelser eller revisjoner av eksisterende nettsider. Resultatet av dette bør kunne gi deg en pekepinn på veien videre. Det er også nå du skal tenke analytisk og jobbe med strukturen på nettsiden. Skal den bygges opp som en one-pager, hvordan skal innholdet fordeles, har du kanskje produkter eller tjenester som burde filtreres eller andre hensyn med kategorier, nettbutikk eller lignende.

3. Post-it

Vent litt! Ikke ta frem kreativiteten riktig ennå! Det du nå bør gjøre, er å enten bruke et digitalt verktøy eller det som kanskje er enda bedre – finn frem de gode, gamle post-it-lappene, magnetic notes, whiteboardet, krittavlen eller overhead’en, for den saks skyld. Det du vil oppnå nå, er layout – altså plasseringen av det innholdet du har funnet frem til i analysefasen.

I denne fasen er det lurt at kunden igjen er med og drøfter. Skriv på lapper og tavle – bit for bit, element for element, og ta bilder. Fordelen med å ta med kunden i denne prosessen, er at da blir det enda lettere for alle å omforenes rundt en best mulig måte å fremstille budskapet på.

4. Vær kreativ

Det er nå du skal bruke dine design skills (les: våre webdesignere!) til å tegne opp prinsippskisser (wireframes). Avhengig av verktøy, så er dette spesielt smart å gjøre om du jobber med større nettstrukturer. Ellers kan du også «bare» bruke bildene du tok i forrige fase til å designe siden.

Det er nå du må holde hodet kaldt og være veldig bevisst på profil kontra brukervennlighet. Her går mange i fella og bruker kanskje et eksisterende designgrunnlag, uten å tenke på om det faktisk passer for digitale flater. Dette kan være mangel på universell utforming, som for eksempel dårlig kontrast, eller det kan være mobiltilpasninger som ikke er responsive, eller som ikke er designet for tilstrekkelig antall breakpoints, der lenker ikke er meningsbærende, osv.

For at ditt nettsted skal fungere bra, bør du tilby brukeropplevelser som gir en verdi. Det kan være svar på søk eller en såkalt konvertering. Du har jo et mål med sidene dine, og enten det er kvalitativt som å «kunne tilby oppdatert informasjon til målgruppen» eller det er kvantitativt som «10 nye salg hver dag», så bør du tenke lenking med såkalte call-to-action-knapper (CTA). Er du lur, så sørger du også for at den konverteringen som skjer når noen klikker seg fra en CTA til en gjennomført aktivitet også blir målt.

5. Testing, testing, 1,2,3

Dersom du har tegnet inn designet i et designprogram, så er det absolutt ikke noe annet enn en flat retningsgiver for hvordan nettsiden til slutt kommer til å virke. Nå er det tid for å legge inn designet i en publiseringsløsning. Vi benytter oss av WordPress for det meste, av den enkle grunn at dette er en åpen kode løsning, der smarte hoder over hele verden stadig forbedrer og utvikler. I tillegg er det lett å jobbe med, både for utvikler, designer og kunde.

Det er nok mange som hevder at man bør tenke og utføre «mobile first», der man tar hensyn til mobile flater før desktop. Derom strides de lærde. Jeg tenker at uansett hvordan du gjør det, så ha et forhold til hvilke enheter dine kunder bruker mest, og sørg for at visningene er tilpasset til de vanligste mobiltelefonene, nettbrett og desktop.

Du bør også teste ulike oppløsninger og ikke minst nettlesere. Er det stor forskjell og du ser at du må prioritere, så ta utgangspunkt i det som er mest brukt. Når du tester, så bør du teste teknikk og utseende, men glem for all del ikke å teste hvordan siden faktisk virker! Det er dette som skal gi deg svaret på om din ux-design faktisk virker. Få noen kunder, ansatte eller et brukerpanel til å teste. Gi dem konkrete søkeoppgaver, og be om tilbakemelding.

6. Evaluering

Det er ikke sikkert at nettsidene gir deg den største brukergleden den første uka. Du må selvsagt sørge for at dine kunder og mulige kunder får vite om at du har lansert ny nettside (kanskje i god tid før?), og den skal ofte «gå seg til» i 3-4 uker. Sjekk statistikk gjennom bl.a. Google Analytics, og snakk jevnlig med dine kunder om hvordan de opplever sidene.

For at sidene dine skal oppnå god ranking i Google, er det flere ting du kan gjøre. Jeg skal ikke komme inn på det nå, men mitt beste tips for å gjøre din nettside attraktiv over tid, er:

Gjør det enkelt, vær god til å oppdatere innhold jevnlig og spill på lag med dine målgrupper hele tiden.

Ta kontakt med en av oss om du trenger hjelp.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on xing
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on telegram
Fakta om Reklamehuset Wera:
Reklamehuset Wera ligger i Porsgrunn og er trolig landets eldste reklamebyrå med historie tilbake til 1895. Grunnlaget ble lagt av Hermann Wergeland ved etablering av selskapet med fokus på trykkerivirksomhet. I 1902 ble Oluf Rasmussens trykkeri etablert i Skien, og i 2005 ble disse to til Wera AS. Reklamehuset Wera har ambisjoner om å bli et av landets ledende byrå innen digital kommunikasjon. Selskapet kan tilby sine kunder gode og effektive rådgivningstjenester innen strategi, utvikling, markedsføring, kommunikasjon, digitale tjenester, prosjektledelse og trykksaker. Selskapet har fokus på å løse kommunikasjons- og markedsutfordringer for kunder i Vestfold og Telemark. Selskapet har 16 ansatte og omsatte i 2019 for 18,5 millioner kroner.