fbpx

Våg å være synlig i en krisetid

  Thomas Mackinnon      13/01/2021

Hvis kundene uteblir og omsetningen stuper, kan det oppleves som svært tungt å holde hodet over vannet med målrettet markedsføring og smarte aktiviteter.

Men det er nettopp nå du bør sette alle kluter til. Det er nå du skal gå utenfor dine markedsbudsjetter. Det er nå du vil oppleve en økt oppmerksomhet rundt det du gjør, for sjansen er stor for at din konkurrent ikke tør. Da er det bedre plass til din bedrift, og du blir mer synlig.

Historiske eksempler

Opp gjennom historien har vi sett flere eksempler på organisasjoner som har overlevd kriser gjennom å utvide, øke og intensivere. Et eksempel er alle margarinfabrikkene i Norge som var i sterk konkurranse i mellomkrigstiden.

Under okkupasjonen og krigsårene var det stort sett bare én som valgte å satse på forsterket markedsføring og annerledes kommunikasjon. Det var Melange. De lever i beste velgående, over 100 år etter at de ble etablert.

Hjemmekontor gir gyllen mulighet

Fordi mange fysiske møter og konferanser blir utsatt, avlyst eller digitaliserte, har mange fått mye ekstra tid foran skjermen på hjemmekontoret. Da bør du sørge for at nye potensielle kunder oppdager nettopp din bedrift.

Sørg for å ha både kortsiktig og langsiktig strategi på det du gjør, og ha en kriseplan i bakhånd.

Her er våre tips til hvordan du best håndterer kommunikasjon i en krisetid:

1. Plei dine medarbeidere. Sørg for å motivere, engasjere og samle troppene.
2. Jobb med felles mål. Skap trygghet internt og jobb sammen om et enhetlig budskap ut. Det vil styrke omdømmet.
3. Ha en kortsiktig strategi. Tenk kreativt: produktutvikling og tjenestevridning.
4. Ha en god dialog med kunder og leverandører.
5. Ha en langsiktig strategi. Jobb med kundedatabasen, justér markedsaktiviteter og salgsmål.
6. Del kunnskap og informasjon. Gi for å få tilbake.

Vi har alle et ønske om å komme oss velberget gjennom krisetiden. Noen går konkurs, mange jobber med å bare holde seg flytende, mens andre suser gjennom med økt omsetning og selvtillit. Forskjellen kan ligge i hva du gjør og hvor ofte du gjør det.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on xing
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on telegram
Fakta om Reklamehuset Wera:
Reklamehuset Wera ligger i Porsgrunn og er trolig landets eldste reklamebyrå med historie tilbake til 1895. Grunnlaget ble lagt av Hermann Wergeland ved etablering av selskapet med fokus på trykkerivirksomhet. I 1902 ble Oluf Rasmussens trykkeri etablert i Skien, og i 2005 ble disse to til Wera AS. Reklamehuset Wera har ambisjoner om å bli et av landets ledende byrå innen digital kommunikasjon. Selskapet kan tilby sine kunder gode og effektive rådgivningstjenester innen strategi, utvikling, markedsføring, kommunikasjon, digitale tjenester, prosjektledelse og trykksaker. Selskapet har fokus på å løse kommunikasjons- og markedsutfordringer for kunder i Vestfold og Telemark. Selskapet har 16 ansatte og omsatte i 2019 for 18,5 millioner kroner.