fbpx

Våg å være synlig i en krisetid

Hvis kundene uteblir og omsetningen stuper, kan det oppleves som svært tungt å holde hodet over vannet med målrettet markedsføring og smarte aktiviteter.

Men det er nettopp nå du bør sette alle kluter til. Det er nå du skal gå utenfor dine markedsbudsjetter. Det er nå du vil oppleve en økt oppmerksomhet rundt det du gjør, for sjansen er stor for at din konkurrent ikke tør. Da er det bedre plass til din bedrift, og du blir mer synlig.

Historiske eksempler

Opp gjennom historien har vi sett flere eksempler på organisasjoner som har overlevd kriser gjennom å utvide, øke og intensivere. Et eksempel er alle margarinfabrikkene i Norge som var i sterk konkurranse i mellomkrigstiden.

Under okkupasjonen og krigsårene var det stort sett bare én som valgte å satse på forsterket markedsføring og annerledes kommunikasjon. Det var Melange. De lever i beste velgående, over 100 år etter at de ble etablert.

Hjemmekontor gir gyllen mulighet

Fordi mange fysiske møter og konferanser blir utsatt, avlyst eller digitaliserte, har mange fått mye ekstra tid foran skjermen på hjemmekontoret. Da bør du sørge for at nye potensielle kunder oppdager nettopp din bedrift.

Sørg for å ha både kortsiktig og langsiktig strategi på det du gjør, og ha en kriseplan i bakhånd.

Her er våre tips til hvordan du best håndterer kommunikasjon i en krisetid:

1. Plei dine medarbeidere. Sørg for å motivere, engasjere og samle troppene.
2. Jobb med felles mål. Skap trygghet internt og jobb sammen om et enhetlig budskap ut. Det vil styrke omdømmet.
3. Ha en kortsiktig strategi. Tenk kreativt: produktutvikling og tjenestevridning.
4. Ha en god dialog med kunder og leverandører.
5. Ha en langsiktig strategi. Jobb med kundedatabasen, justér markedsaktiviteter og salgsmål.
6. Del kunnskap og informasjon. Gi for å få tilbake.

Vi har alle et ønske om å komme oss velberget gjennom krisetiden. Noen går konkurs, mange jobber med å bare holde seg flytende, mens andre suser gjennom med økt omsetning og selvtillit. Forskjellen kan ligge i hva du gjør og hvor ofte du gjør det.