fbpx

Lånte bilder kan bli svindyre

De aller fleste har stor respekt for loven om opphavsrett til åndsverk, og ville aldri drømt om å stjele en fotografs bilde. Likevel er det mange bedrifter som får seg en smekk, spesielt etter jul og påske.

For et søtt bilde av noen påskeegg du fant på Google eller en annen Facebook-side er vel ikke et åndsverk? Jo, det er det. Og at du er blåøyd kan koste deg dyrt.

Hvem bryter egentlig loven?

Kanskje du har fått med deg innlegget som sirkulerer på Facebook om dagen? En liten bedrift delte et påskebilde de fant på Google. I etterkant fikk de en faktura på 11.000,- kroner fra opphavsmannen, og oppdaget at de hadde lite å stille opp med juridisk.

Før hver høytid deler denne grafikeren bilder han har laget på sin nettside. På nettsiden er det tydelig at det koster penger å bruke bildene. Problemet er at bildene plukkes opp av Google, og brukes av godtroende små og store bedrifter.

Etter høytiden bruker fotografen et omvendt bildesøk for å sende ut faktura til alle de som har brukt bildene hans. Det føles kanskje urettferdig og uetisk, men han har sin fulle rett til å fakturere for bilder som er brukt uten betaling. Auda!

Så hva kan du gjøre?

1: Aldri, aldri, aldri hent bilder fra internett uten at du har tillatelse til å bruke dem. Punktum!

2: Ta bilder selv! Det er mer personlig og gir deg en mulighet til å vise din egen merkevare.

3: Hyre inn en fotograf som kan ta kvalitetsbilder for deg. Hvis du legger det opp litt smart, kan du ta bilder til flere årstider og høytider samtidig.

4: Kjøp bilder fra bildedatabaser, det er mye billigere enn å bryte lovverket.

5: Følger du en illustratør, fotograf eller grafiker på Facebook som har lagt ut et fint bilde? Del gjerne innlegget! Det er lovlig, og ikke noe gleder en kunstner mer enn å se at det de har laget blir satt pris på.

6: Trenger du egentlig å ønske god jul eller god påske? Det er viktigere at du er til stede med relevant innhold resten av året. Høytidsbildene er de vi oftest hjelper kunder med å slette i etterkant, fordi seks år med god jul-bilder på rad i bildearkivet kan bli litt voldsomt.

Burde du være mer aktiv på Facebook utenom de årlige påskekyllingene og julenissene? Vi hjelper deg gjerne med innhold, foto og video. Kontakt en av våre rådgivere