fbpx

10 råd for effektiv innholdsmarkedsføring

  Caroline Karlengen Larsen      03/08/2020

Caroline Karlengen Larsen har jobbet med innhold og innholdsmarkedsføring i 9 år, og har skrevet artikler om alt fra biler, ferier og mat til vitaminer og helseproblemer. Her deler hun sine beste råd for å lage content som treffer.
Innholdsmarkedsføring er noe av det morsomste jeg vet. Det gir meg muligheten til å gå skikkelig i dybden på et tema og formidle det på en måte som fenger leseren. Erfaring kommer godt med, men det er noen tips jeg kan dele med deg som kanskje skal lage innhold for egen merkevare for første gang.

1: Hva vil kundene dine vite?

Du kan gjerne ha et produkt du har lyst til å fortelle om, men se det fra lesernes perspektiv. Det nytter ikke å fortelle om deg selv hvis ingen har lyst til å lytte til det du har å si. Å finne den rette vinklingen er en kunst. Selger du spiker? Gi kundene veiledning til et kult DIY-prosjekt. Selger du truseinnlegg mot urinlekkasjer? Lær kundene de beste knipeøvelsene, og fortell hvorfor dine truseinnlegg er best å bruke mens de jobber med saken.

Caroline Karlengen LarsenDigital rådgiver og Content Manager

2: Snakk leserens språk

Hvem skal lese det du skriver? Er det fagfolk, folk flest, kidsa, menn over 60 eller interiørinteresserte hipstere? Tone of voice er ekstremt viktig. Det handler blant annet om hvilke ord du bruker, setningsoppbygging og setningslengde. Det setter stemningen, og kan være forskjellen mellom full klaff og skivebom.

3: Gi bort noe gratis

Det er ikke alltid lett, men prøv å finne noe du kan gi leserne dine. Det kan være alt fra tips og råd, til oppskrifter eller en god latter. Leseren skal føle at de sitter igjen med noe etter å ha lest innholdet ditt – enten de velger å kjøpe noe fra deg eller ei. Det skaper lojalitet og tillit.

4: Bruk mediet som er best egnet

Hvordan leveres ditt budskap mest effektivt? Tekst, foto, video eller lyd? En kombinasjon? Prøv deg gjerne frem og finn et medium som formidler ditt budskap godt og som du føler deg komfortabel med.

5: Velg de riktige kanalene

Vi ønsker at innholdet skal gi mer trafikk dit du selger dine varer, både fordi det gir kortest vei til kjøp og høyere ranking hos Google. Vi anbefaler derfor som regel at innholdet ligger på egne nettsider (men ingen regel uten unntak, for noen bør innholdet ligge rett på for eksempel Facebook, Snapchat eller TikTok). Velg så hvor det skal deles, enten det er i egne, fortjente eller kjøpte kanaler. Ofte er en kombinasjon det mest effektive.

6: Få mest mulig ut av innholdet

Godt innhold er en investering, og den bør forvaltes godt. Sørg for å holde innholdet oppdatert. Kanskje det kan brukes om igjen neste år med noen små endringer? Husk at innholdet må være tilpasset søkemotorer, så tenk på SEO før, under og etter publisering. Dette er enda viktigere hvis du legger ut en video.

7: Hvor skal leserne gå videre?

Husk å lenke videre fra innholdet ditt. Vi vil at leserne skal finne mer interessant innhold, kjøpe et produkt eller lese mer om produktet du tilbyr. Husk derfor å ha flere veier leseren kan velge mellom.

8: Hold samtalen gående

Hvis du får kommentarer på det du forteller er det viktig at du følger de opp, både på egne nettsider og i sosiale medier. Lesere som kommenterer er verdifulle, og fortjener at du gir dem et svar og et klapp på skuldra. Kommentarer er ferskvare, så responstiden din bør være nærmere en chat enn brevpost fra Nordpolen.

9: Sett realistiske mål

Hva skal du oppnå med innholdet ditt? Hvor mange skal lese det? Hvor lenge skal de lese? Hvor mye skal du selge? Det er ikke alltid så lett å måle konkrete resultater av innholdsmarkedsføring, derfor er det viktig at du setter deg mål for det som kan måles.

10: Evaluer resultatet

Innholdsmarkedsføring er skikkelig gøy! Derfor er det fristende å dure på og lage mer innhold, men ikke glem evalueringen. Hvor mange fikk med seg det du hadde å fortelle? Ble hele artikkelen lest? Kjøpte noen det du ønsket å selge? Å lære av egne erfaringer er verdifullt, og gjør det mer sannsynlig at du treffer enda bedre neste gang.

Hvis du trenger hjelp underveis eller vil sette bort hele innholdsmarkedsføringen, hjelper vi deg gjerne. Vi har lang erfaring med strategiarbeid, planlegging, produksjon, annonsering og evaluering, og kan bistå der det er behov. Også har vi det skikkelig moro sammen underveis!

Caroline Karlengen LarsenDigital rådgiver og Content Manager
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on xing
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on reddit
Share on telegram

Fakta om Reklamehuset Wera:

Reklamehuset Wera ligger i Porsgrunn og er trolig landets eldste reklamebyrå. Vår historie strekker seg tilbake til 1895, da Hermann Wergeland etablerte selskapet med fokus på trykkerivirksomhet. Reklamehuset Wera har ambisjoner om å bli et av landets ledende byråer innen digital kommunikasjon og markedsføring, i tillegg til å tilby gode og effektive design- og trykkeritjenester.