Toget til synlighet
En hører mange buzzord om dagen. Big Data, inbound marketing, content marketing, vlogging og mange flere begreper ligger klare. Dette kan gjøre enhver stressa og ivrig etter å hoppe på «toget til synlighet». Eller har du allerede hoppet på toget? Og hoppet av på siste stopp? Har du egentlig kommet frem?
Dette er spørsmålet en må stille seg – fungerer det vi bruker penger på?
For å kunne besvare det spørsmålet må en spole til start. Hva er målet med markedsføringen? Er det å øke salget, bevisstgjøre kundene at du eksisterer, øke CRM-databasen eller få flere likes på Facebook? Dette kalles mål. En må definere noen mål, når en setter i gang kampanjer. For uten mål kan en ikke si hva som fungerte eller ikke.
Mål med hjemmesiden
– Hvorfor har du en hjemmeside? Skal den generere konkrete salg via ehandel, inspirere nye kunder ved å dukke opp på søk eller være en hub for informasjon til dine eksisterende kunder? Hva ønsker du kundene dine skal gjøre på hjemmesiden, er svaret du må definere når du først ønsker å bruke dine kunders tid. Via Google Analytics kan man sette opp «trakter» for å se hvor kundene har vært og hvor de falt av i prosessen.
Målet med annonseringen
– Hva ønsker du ut av annonsekronene dine, for antall likes er ikke alt. Skal de lede til hjemmesiden, så hva ønsker du de skal gjøre etterpå? Om du har en reell kampanje som leder til en nettbutikk, hvor mye skal du bruke i annonsebudsjett i forhold til hvor mange enheter du ønsker å selge? Dette definerer du ved å sette et mål for hver enkelt kampanje.
Gikk du av på riktig spor?
– Nå er du av «toget til synlighet». Er du på rette stopp eller bør du være med litt lengre? Bruk analyseverktøyene i Google Analytics til å finne ut hvilken effekt annonseringen har gitt. Sett av tid hvertfall en gang i kvartalet enten med et reklamebyrå eller en fagperson til å analysere effektene. Først da vet du om du i det hele tatt er på rett tog.