Hvordan få mest igjen av markedskronene?

Aldri før har vi hatt flere virkemidler for å nå kunder. Men hva skal man velge? To nøkkelord er viktigere enn andre: rett kanal og relevant informasjon.

Frustrerte kollegaer som lurer på hvordan dem skal få mest ut av markedskronene sine.

Vit hvor du kundene dine er

Jo mer du vet om målgruppene dine, jo lettere er det å finne ut hvordan du best kan nå dem. Velg de kanalene som når best mulig frem til hver målgruppe.

Kvalitet fremfor kvantitet

Det er bedre å levere bra i to kanaler enn å levere middels i fem. Start med de viktigste først. Legg til flere kanaler etter hvert som du ser at ting fungerer.

Relevans

Konkurransen om oppmerksomhet på nett er enorm! Ingen orker å høre på deg dersom det du sier ikke er interessant. Tenk at du skal bygge et langsiktig forhold til kundene dine som baserer seg på at du kan levere noe de virkelig trenger. Derfor er det viktig å snakke om noe som skaper verdi for mottageren.

Lag en markedsplan

Når du har definert målgrupper og hva du skal kommunisere, er det smart å lage en plan. Definer hvem, hva, hvor og når. Legg gjerne til budsjett og mål. Da har du et godt verktøy som kan finpusses og evalueres, og som danner et bra grunnlag for analyse og forbedring.

Lykke til!