Har du en plan?

En travel hverdag blir enklere å håndtere om man har en plan. Og resultatet av det du skal gjøre blir garantert også bedre. Det trenger ikke ta lang tid å lage en markedsplan. Og det er ikke vanskelig.

Vi har tatt spørsmålet fra kundene våre på alvor, og laget et enkelt verktøy du kan bruke for å lage en oversiktlig og letthåndterlig markedsplan på nett. Den er en del av vårt Dashboard.

Hvordan lager man en markedsplan? I sin simpleste form er det en opplisting av hva man skal gjøre, av hvem som skal gjøre det og til hvilket tidspunkt. Har du dette på plass, kan du med god samvittighet si at du har en plan. Den største jobben er nok det som må gjøres før selve planen kan lages.

Noen tips til å lage markedsplan

  • Ikke vær for ambisiøs når det gjelder hvor langt frem i tid du skal planlegge. Endringer skjer hele tiden.
  • I noen bransjer kan det være smart å lage et årshjul i tillegg til markedsplanen som beskriver de naturlige milepælene man må forholde seg til i løpet av et år.
  • Ikke legg planen i skuffen, men ha den lett tilgjengelig og sjekk at den faktisk blir fulgt opp.
  • Markedsplanen er også et godt verktøy for å ha kontroll på markedsbudsjettet. Lag en egen kolonne for kostnad på hver aktivitet, så har du et bevisst forhold til hvor mange markedskroner du bruker.